2014/08/06

5 powodów, dla których nie warto stosować A6W



A6W czyli Aerobiczna 6 Weidera, to stary jak świat program treningowy na mięśnie brzucha. Polega na wykonaniu sześciu dość prostych ćwiczeń, między, którymi nie wykonujemy przerw. Trening odbywamy codziennie, stopniowo zwiększając liczbę powtórzeń i serii, wszystko wg harmonogramu.

Cykl -liczba powtórzeń w każdym z sześciu ćwiczeń


Co ciekawe, tak naprawdę nie wiadomo, kto wymyślił ten program treningowy,  na pewno nie było to Joe Weider. Ani na oficjalniej stronie Weider'a, na anglojęzycznych forach, czy na wikipedii, nie ma żadnej wzmianki na temat tego treningu. Znalazłem tylko jedną zagraniczną stronę wyczerpująco opisującą cały program, lecz jest to prawdopodobnie dość nowa strona i nie zdziwiłbym się, jak by była założona przez jakiegoś polaka.


W Polsce, jeszcze kilka lat temu, był to bardzo popularny plan treningowy na mięśnie brzucha. Szczegółowo opisywany na przeróżnych forach, polecany, udostępniany, czego niezbyt dobre efekty widzimy dzisiaj. Dlaczego? A no dlatego, że dzisiaj osoba niemająca za dużego pojęcia na temat trening, wpisuje w przeglądarkę "trening na brzuch" po czy wyświetla się jej kilka stron odnośników do A6W. Z tego powodu podam dzisiaj kilka czynników, dla których nie warto stosować tego programu treningowego.


1. Spalanie mięśni -czyli długotrwały wysiłek ponad możliwości (głownie w drugiej połowie cyklu, 4-6 tydz.)

2. Przetrenowanie -mięśnie brzucha, tak jak każde inne mięśnie potrzebują się zregenerować, czego A6W nie uwzględnia (42 dni treningowe, bez wolnego).

3. Objętość treningu -wszystkie sześć ćwiczeń mocno angażuje, górne partie mięśni prostych brzucha. Natomiast żadne z nich nie angażuje w dużym stopniu dolnej partii i mięśni skośnych.

4. Niepożądane efekty -program wzmacnia mięśnie brzucha, ale ich nie buduje, związku z czym nie przynosi zamierzonych efektów wizualnych. W szczególności tych widocznych już po pierwszym tygodniu, jak opisują niektóre strony internetowe. 

5. Bóle pleców -A6W mocno obciąża dolną część pleców, w związku z czym może powodować ich bóle.



4 komentarze:

  1. Wiele w tym prawdy, ja po kilkunastu dniach na szczęście doszłam do podobnych wniosków i chwała, bo z moim kręgosłupem pewnie wykończyłabym ledzwia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, a6w nie jest tego warte. ;)

      Usuń
  2. no... też tego doświadczyłam... to co w zamian?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej własny "cudowny plan":) 3-4 dni treningowe. Jeden lub dwa zestawy ćwiczeń wykonywane na zmianę. 3-4 podstawowe ćwiczenia, każde w 3 seriach. Ciężko tak w komentarzu, zaproponować coś konkretnego. Dlatego jeszcze w tym tygodniu postaram się napisać posta nt treningu brzucha m.in. z kilkoma przykładowymi treningami:)

      Usuń