2014/11/01

10 faktów na temat brzucha

fakty na temat brzucha

Dlaczego warto ćwiczyć brzuch? Na jakie parte mięśniowe dzieli się brzuch? Jakie ćwiczenia stosować na dolną cześć mięśni prostych, a jakie na górną część? Odpowiedź na te i inne pytania poniżej.




Zacznę od najbardziej podstawowego, ale chyba najważniejszego pytania czyli,

1. Na jakie partie mięśniowe dzieli się brzuch?

A więc brzuch dzieli się na mięśnie proste i skośne, Te pierwsze wg anatomii to jeden mięsień, choć teoretycznie możemy go podzielić jeszcze na dwie części, górna (sześciopak), od pępka w górę i dolna od pępka w dół. Dodatkowo w skład mięśni brzucha wchodzą jeszcze mięśnie wewnętrzne proste i skośne.




Gdy już wiemy jak podzielone są mięśnie brzucha, warto było by wspomnieć jak pracują.

2. Za jaką prace odpowiedzialne są mięśnie brzucha?

Jako całość odpowiadają za stabilizacje naszej postawy, spajają miednice z tułowiem. Mięśnie skośne odpowiadają za boczne skłony i wszelkiego rodzaju skręty tułowia. Natomiast mięśnie proste brzucha mają za zadanie przyciąganie żeber do miednicy i odwrotnie. I tutaj ujawnia się ten podział na ich górną i dolną cześć. Czyli, górna część odpowiada za przyciąganie żeber do miednicy, natomiast dolna za przyciąganie miednicy do żeber. Mając tą wiedzę, automatycznie możemy odpowiedzieć sobie na kolejne pytanie...


3. Jakie ćwiczeni stosować, aby poprawić wygląd, siłę bądź wytrzymałość górnej lub dolnej części mięśnia prostego brzucha?


A więc na górą część wszelkiego rodzaju ćwiczenia przyciągające żebra do miednicy np. spięcia brzucha,  a na dolną ćwiczenia przyciągające miednice do żeber np. przyciąganie ugiętych nóg do klatki piersiowej leżąc.


4. Jakie ćwiczenia stosować, aby poprawić wytrzymałość mięśni wewnętrznych brzucha?

Wszystkie ćwiczenia, w których pozycją podstawową jest plank (deska), angażują do pracy mięśnie wewnętrzne brzucha.


5. Jak często ćwiczyć brzuch?

Mięśnie brzucha są takimi samym mięśniami jak klatka piersiowa czy biceps i nie potrzebują być ćwiczone 6 razy w tygodniu o czym już pisałem w poście "5 powodów, dlaczego nie warto stosować A6W". 3-4 razy w tygodniu to ilość wystarczająca.


6. Co oprócz wyglądu jest zaletą silnych mięśni brzucha (dlaczego warto ćwiczyć brzuch)?

Mając silny brzuch automatycznie cali stajemy się silniejsi, Silne mięśnie brzucha przekładają się na większą siłę w takich ćwiczeniach jak np. wyciskanie sztangi na ławce, martwy ciąg czy przysiady


7. Jakich błędów unikać podczas wykonywania ćwiczeń?

W przeciwieństwie do ćwiczeni wszystkich innych partii mięśniowym, przy brzuchu nie prostujemy pleców. Grzbiet nigdy nie powinien być wklęsły. Podczas wykonywania wszelkiego rodzaju skłonów czy np. unoszeń nóg, staramy się wyginać grzbiet w łuk. Jeszcze jedna ważna rzecz, to nie splatamy dłoni za głową, utrzymujemy niewielki odstęp miedzy dłońmi, co zapobiegnie nadmiernemu naciąganiu karku.


8. Dlaczego mięśnie skośne nie powinny być ćwiczone z obciążeniem?

Mięśnie skośne brzucha nie powinny być ćwiczone z dodatkowym obciążeniem, ponieważ wszelkiego rodzaju dodatkowy nacisk na brzuch będzie powodować poszerzenie się tali. Oczywiście jest to działanie niepożądane.  


9. Jak powinny wyglądać spięcia brzucha?

Unikamy krótkich spięć. Wykonujemy pełne uchy, od maksymalnego rozciągnięcia do maksymalnego spięcia. Oczywiście cały czas utrzymując napięcie. Tak jak już pisałem wcześniej. brzuch nie różni się niczym od klatki piersiowej czy bicepsa, gdzie nikt nie wykonuje bezsensownych krótkich spięć, prawda?;) Hmn, w sumie, pisząc "nikt" trochę się zagalopowałem, bo oczywiście są tacy ludzie, lecz ich wiedza, pozostawia wiele do życzenia.


I na koniec już bez pytań, ostatni fakt...
10. Na brzuch (wygląd brzucha) w pierwszej kolejności jest dieta i trening aerobowy! 

Treningiem siłowym tłuszczu nie spalimy.


2 komentarze:

  1. nie zgodze sie z twoim ostatnim zdaniem . ' treningiem siłowym tłuszczu nie spalimy ' jezeli jestesmy na deficycie kalorycznym kazda aktywnosc pozwoli nam spalic tłuszcz w przypadku treningu siłowego trzeba dobrze zadbac o miesnie przy deficycie kalorycznym czyli pilnowac dziennej dawki białka , bo jaki ma sens treninga areobowy jezeli jestesmy na nadwyzce ? . :) wiec oczywiscie wszystko rozbija sie o diete :) ja np kardio robie tylko jako rozgrzewke i po siłowym aby maksymalnie zwiekszyc metabolizm . ale nie wierze w to ze silowy nie ma wpływu na naszą redukcje :) pozdrawiam i świetny blog dopiero go znalazłam i juz przeczytałam chyba wszysko co tu jest :) , zycze sukcesów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisałem, że w "pierwszej kolejności" jest dieta i areo, a to nie oznacza, że trening siłowy nie ma znaczenia ;) No bo jak by tak było to nikt by brzucha nie ćwiczył, bo po co :p ;) Jeśli chodzi ogólnie o trening siłowy, to oczywiście masz racje :) trening siłowy przecież też spala kalorie i to nie mało ;) Super, bardzo miło mi słyszeć, że podoba Ci się blog!:)) Pozdrawiam!

      Usuń