2014/11/13

Kilka alternatyw treningowych, które są bardziej skuteczne niż może ci się wydawać.

rolki

Jak to się mówi, nie samą siłownią człowiek żyje. Poniżaj kilka alternatyw na aktywne spędzenie wolnego czasu, przy okazji wzmacniając swoje mięśnie i poprawiając kondycję. 



Choć na siłowni mamy możliwość biegania na bieżni, możemy też popedałować na rowerku stacjonarnym, to jednak większość ludzi woli z takiej aktywności fizycznej korzystać na świeżym powietrzu. Oczywiście jest to zrozumiałe, biorąc pod uwagę samą równice dotlenienia organizmu, która jest o wiele większe w przypadku treningu na dworze. Poniżej chciałbym przedstawić kilka alternatyw na spędzenie czasu aktywnie, bo jeśli np. spędzamy weekned nad jeziorem, to warto odpuści bieganie i skorzystać z potencjału jakie niesie ze sobą miejsce, w którym jesteśmy.


Skoro już wspomniałem o jeziorze, to na pierwszy rzut pójdzie kajak, a więc...

Pływanie kajakiem
Świetny rodzaj aktywności pod względem tlenowym i siłowym zarazem. Wiosłując wprawiamy w ruch bardzo duża grupę naszych mięśni. Mocno pracują tricepsy, mięśnie naramienne, cała grupa mięśni okołołopatkowych, najszerszy grzbietu czy mięśnie skośne brzucha. Samo wiosłowanie jest na tyle "lekkie", że spokojnym ruchem możemy bez przerwy wykonywać prace przez dłuższy okres czasu, co bezpośrednio przekłada się na wysiłek aerobowy.


Narty biegowe
nartorolki
                   fot. bodyinfo.pl

Jak widać na powyższym zdjęciu, śnieg, a raczej jego brak nie stanowi już problemu. Czy to w zimę na nartach, czy w lato na nartorolkach, pozostanie to hard alternatywa dla miłośników nordik walking. Tak jak przy kajaku, tak tutaj, występują dwa rodzaje wysiłku, tlenowy i siłowy. Ze względu na możliwość pokonywania dużych dystansów ten pierwszy wysiłek zdecydowanie góruje. Lecz dzięki kijkom wprawiamy dodatkowo w ruch całą górną połowę ciała co czyni ten rodzaj aktywności bardzo zdrowym. 


Pływanie
Basenów czy to odkrytych, czy zakrytych w Polsce nie brakuje. Woda działa na nas bardzo rozluźniająco. Z resztą nie bez przyczyny pływalnie są chyba jednym z ulubionych miejsc pracy fizjoterapeutów. Pływając wprawiamy w ruch wszystkie nasze mięśnie. Natomiast np. częste nurkowanie, może poprawić pojemność naszych płuc.


Wspinaczka
Choć wspinanie się w górach jest raczej dla osób bardziej zaawansowanych, tak na sztucznych ściankach może wspinać się każdy. Większość tych sztucznych ścian ulokowana jest w zamkniętych pomieszczeniach. Ale mamy też w Polsce takie perełki jak Kielich w Lubinie (zdjęcie poniżej), gdzie miałem okazję się wspinać. Jest to 34 metrowa wieża ciśnień z sześcioma trasami wspinaczkowymi o różnym poziome trudności.

kielich Lubin
                         fot. brytan.com.pl

Do wspinaczki wbrew pozorom trzeba mieć silne nogi, bo to one wykonują największą prace. U osób początkujących to całe ramiona będą przejmowały największe obciążenie, ale wraz z nabyciem doświadczenia i odpowiedniej techniki ten rozkład siły będzie przesuwał się w stronę właśnie nóg.


Jazda na rolkach
Trening nóg w pigułce. Już od pierwsze sekundy założenia rolek na nogi prace zaczynają łydki, przywodziciele i napinacz powięzi szerokiej. Gdy tylko ruszymy z miejsca do pracy wchodzą kolejne mięśnie: czworogłowe i dwugłowe ud, pośladki. Dodatkowo czworogłowe przejmują bardzo dużą część wysiłku podczas podjeżdżania na wzniesienia. Podsumowując, rolki są świetnym trenerem nóg, a gdy przychodzi zima, mają swoją alternatywę w postaci łyżew. 


0 komentarze:

Prześlij komentarz