2015/02/26

Woda. Pytania i odpowiedzi.

Woda. pytania i odpowiedzi.

Nawet 70% składu naszego ciała to woda. Jej brak może nas zabić już po kilku dniach. Dlaczego trzeba pić wodę, ile jej pić i jaką wybrać? Na te i inne pytania odpowiedzi poniżej.



Woda nie zawiera kalorii, żadnych białek, tłuszczów ani węglowodanów. Jedyne co dostarcza to minerały, lecz nie są to jakieś zawrotne ilości. W związku z tym, że nie zawiera makroskładników to i nie podlega trawieniu, ale za to wspomaga je. Jest nośnikiem substancji odżywczych, rozprowadza tlen po komórkach w całym ciele, a w gorące dni nie pozwala przegrzać się organizmowi wydzielając pot, itd. Jakby się przyjrzeć wodzie od strony naukowej, to pewnie wymienianie funkcji jakie spełnia ten płyn w naszym organizmie zajęłoby cały dzień. 


Jeśli chodzi o dziennie zapotrzebowanie na wodę, to słyszałem różne "reguły" ile powinniśmy pić. Ostatnio obliczyłem, że w ciągu tygodnia wypijam jakieś 9-10 litrów wody. To nie daje nawet 1,5l wody dziennie. I muszę przyznać, że nie czuję się z tego powodu jakoś gorzej. Mimo wszystko wiem, że jednak powinienem pić tej wody nieco więcej, jakieś 3 litry. Zakładając, że 4 litry wody dziennie to już taka maksymalna i w stu procentach zaspokajająca moje potrzeby ilość wody. W przeliczeniu na moją wagę, daję to 0,5l na każde 10 kg masy ciała -co wg mnie będzie najlepszą normą. A zasady picia 5-6 litrów wodzy dziennie, szczególnie u pań, które z reguły ważą mniej. myślę, że można wsadzić między książki.


Jak wodę wybrać? Tutaj odniosę się do bardzo ciekawego fragmentu książki Artura Tombaka "Jak żyć długo i zdrowo".

W ostatnim czasie wiele osób ciągle pije i przygotowuje posiłki na wodzie mineralnej. W składzie wody mineralnej spotyka się jednak także sole i domieszki, których organizm ludzi nie jest w stanie przyswoić. Niektóre z tych soli w ogóle nie są wydalane z organizmu. Mogą się gromadzić w mięśniach i stawach, powodując ich deformację. Wodę mineralną można pić przez jakiś określony czas, w ciągu 2-4 tygodni, po czym należy koniecznie zrobić przerwę na 2-4 miesiące. Szczególnie niewskazane jest ciągłe picie wody mineralnej przez dzieci, ponieważ szkody z tego będzie znacznie więcej niż korzyści.

A więc jak widać nie ma co ograniczać się do jednego rodzaju wody, nawet tej potocznie uważanej za najlepszą. Na co dzień odpowiednia będzie woda źródlana, od czasu do czasu mineralna a i tej z kranu (przegotowanej) nie ma co się na siłę wystrzegać. A podobno najlepsza będzie woda z roztopionego lodu...



Woda gazowana na treningu? Z własnych doświadczeń nie polecam. Powoduje uczycie zapchania, co może przyprawić o mdłości podczas ciężkiego wysiłku siłowego. Natomiast jeśli chodzi o kwestie zdrowotności takiej wody. Cóż, większej głupoty nie słyszałem, jak ta, że woda gazowana jest nie zdrowa. Owszem niegazowana będzie lepszym wyborem, ale nie ze względów zdrowotnych. 


Co najlepiej nawadnia organizm? Wbrew pozorom nie jest to woda. Najlepiej nawadniającymi płynami są napoje izotoniczne ponieważ ich ciśnienie osmotyczne jest równe ciśnieniu osmotycznemu krwi. Czytaj: są szybko przyswajane przez organizm. 

izotoniki, a nawodnienie


3 komentarze:

  1. Rzadko kupuje izotoniki. Ale będę musiała przyjrzeć się bliżej ich działaniu.

    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto zwrócić uwagę na skład izotoników, cukrów to nie brakuje. Dlatego odradzam popijania ich w ciągu dnia. Ale bezpośrednio po ciężkim treningu, w celu nawodnienia i uzupełnienia glikogenu jak najbardziej można;)

      Usuń