2015/03/18

Mobilność, czyli jak być sprawnym fizycznie.

Mobilność, czyli jak być sprawnym fizycznie.
                       fot. airrosti.com

Mobilność, to ostatnio bardzo popularne słowo. Czym w ogóle jest, dlaczego jest ważna i jak ją poprawić? Na te i inne pytania odpowiedź poniżej.

Na samym początku wypadałoby sobie powiedzieć czym jest ta magiczna mobilność i czego dotyczy. A więc sprawa jest bardzo prosta, bo mobilność to nic innego jak sprawność i ogólna elastyczność. W odróżnieniu od stretchingu (rozciągania), które skupia się głownie na mięśniach, mobilność mocno poszerza horyzonty, obejmując jeszcze stawy, więzadła, ścięgna jak i również głowę (np. stan skupienia, wyciszenie). W związku z czym powstaje taka mieszanina jogi, pilatesu, stretchingu i pewnie jeszcze wielu innych rodzajów zajęć fitness.


Dlaczego mobilność jest ważna? Bo mobilność to tak jak już pisałem, sprawność. I w tej chwili właściwie mógłbym już zakończyć odpowiedź. Nawet dzieci wiedzą, że sprawność jest po prostu ważna. A jeszcze lepiej o tym widzą osoby w podeszłym wieku, którym problemy zaczynają sprawiać najprostsze czynności.


Jak poprawić mobilność? Oczywiście poprzez wykonywanie rozmaitych ćwiczeń (o których osobny wpis wkrótce). Dziś natomiast powiem o kilku wskazówkach, których warto się trzymać. Sprawa pierwsza to:
Oddychanie, wolne i głębokie mające na celu nas zrelaksować i rozluźnić.

Kolejna kwestia to:
Ból, który jest wyznacznikiem. Będzie pojawiać się za każdym razem, gdy będziemy przekraczać granice naszej sprawność, która z czasem będzie przesuwać się coraz dalej. Pamiętać jednak trzeba, że nie każde ćwiczenie będzie dobre dla każdego, dlatego musimy nauczyć się odróżniać ten dobry ból od złego. Ten drugi zazwyczaj występuje po jakiś urazach i kontuzjach. 

I na koniec jeszcze:
Czas, który ma być długi. Często osoby rozciągające się po treningu robią skłon, przytrzymują 5 sekund głowę przy kolanie po czym wracają do wyprostu. Oczywiście, robią źle. Przy ćwiczeniach na mobilność, czas wykonywania danego ruchu powinien być jak najdłuższy, średnio te 2 min.


2 komentarze:

  1. Słyszałam kiedyś coś o tym, ale o zajęciach tego typu już nie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zajęcia tego typu to raczej tylko za oceanem. Ale zawsze można sobie taki trening samemu zorganizować ;) przykładowe ćwiczenia wkrótce;)

    OdpowiedzUsuń